Beschikbaarheid van locaties binnen gemeenten om nieuwe woon(zorg)vormen te ontwikkelen, de mogelijkheden om buiten de contouren te bouwen (ladder duurzame verstedelijking) en de bestemming van locaties voor ‘maatschappelijke doeleinden’.
Faciliteren van burgerinitiatieven (welzijns-, zorg- en/of wooncoöperaties) en collectief particulier opdrachtgeverschap. De potentie is groot en initiatieven sluiten aan bij maatschappelijke beweging van samenredzaamheid en participatiesamenleving. Tegelijkertijd ervaren burgerinitiatieven problemen op het gebied van financiering (terughoudendheid gemeenten en banken voor garantiestelling), deskundigheid binnen het initiatief hoe systemen functioneren, bejegening vanuit de gemeente en de juridische status (initiatieven worden gezien als een bedrijf en moeten daarom voldoen aan allerlei eisen en verplichtingen).
• De financiële schotten tussen de Wmo, Zvw en de Wlz. Kosten en baten om mensen zo lang mogelijk zelfstandig thuis te kunnen laten wonen, vallen op verschillende plekken. Zorgkantoren dragen op dit moment niet financieel bij aan voorzieningen gericht op het voorkomen van instroom in de Wlz.
Financiering van voorzieningen in geclusterde woonvormen die bijdragen aan welzijn en gezondheid van de bewoners, bijvoorbeeld ontmoetingsruimtes en ruimtes voor spreekuren van wijkverpleegkundigen.
• Toewijzingsbeleid sociale huurwoningen en nieuwe woon(zorg)vormen: het beleid voor wonen en zorg kent uiteenlopende grondslagen (inkomen / zorgbehoefte). In praktijk kan dat schuren. De vraag is hoe hiermee om te gaan.
Fiscale aantrekkelijkheid van de realisatie van mantelzorgwoningen
Woningcorporaties ervaren beperkte ruimte om kleinschalige commerciële activiteiten te ontwikkelen in combinatie met maatschappelijk vastgoed en woon(zorg)vormen (markttoets).
Complexiteit binnen gemeenten om te komen tot een integrale benadering van de opgave (verbinding leggen tussen sociaal en ruimtelijk domein).
Soms zijn gemeenten terughoudend in het realiseren van (nieuwe) woon(zorg)vormen voor ouderen of mensen met een ondersteunings- en/of zorgvraag vanwege het risico dat hierdoor de druk op het Wmo-budget toeneemt.
Betaalbaarheid van sociale huurwoningen die geschikt zijn voor ouderen en mensen met een ondersteunings- en/of zorgbehoefte. Beleggers zien daarentegen kansen om te investeren in nieuwe woonvormen die vaak boven de sociale huurgrens liggen.
Specifieke problematiek van gemeenten in krimpregio’s. Gemeenten in de krimpregio’s moeten voortdurend een afweging maken tussen financiële haalbaarheid enerzijds en kwaliteit van leven voor inwoners die in eigen wijk/kern/dorp willen blijven wonen anderzijds.
Organiseren van de uitvoering: wie pakt welke rol? Welke aanpak en sturing zijn effectief?